Tieto inovácie v ČR čoskoro zmenia predstavy o pohodlí cestovania po krajine

Prázdná stanice metra, moderní design, světlé osvětlení, dlažba, městská doprava

Některá rozhodnutí se do historie měst zapisují tučným písmem, zvlášť když znamenají pohodlnější spojení s celým světem. Nedávné schválení podzemního nádraží na Letišti Václava Havla otevírá novou kapitolu dopravy, která změní způsob, jakým se bude cestovat na letiště i zpět.

Co přinese podzemní stanice na letišti

Autem, metrem, autobusem… na letiště už se jezdí mnoha způsoby, teď se ale čeká zásadní novinka – první podzemní nádraží přímo pod terminály. Cestující nebudou muset překonávat složité přesuny mezi nádražím a odbavením, vše proběhne pod jednou střechou a navíc rychle a s minimem přestupů.

Harmonogram stavby: Od povolení ke skutečnosti

Povolení projektu bylo zásadním milníkem. Stavební práce mají začít v roce 2027 a potrvají tři roky. Otevření první podzemní stanice na české železnici je tak naplánováno na rok 2030.

Hlavní fakta o investici

FaktHodnota
Celkové náklady6,5 miliardy Kč
Zahájení stavby2027
Dokončení2030
Nový most a platforma: Co čeká Smíchovské nádraží?
Nový most a platforma: Co čeká Smíchovské nádraží? Doporučeno pro vás
Nová nečekaná role pro zákazníky v obchodech: každý může tímto způsobem vydělat peníze
Nová nečekaná role pro zákazníky v obchodech: každý může tímto způsobem vydělat peníze Doporučeno pro vás

Financování ve stylu PPP

Projekt takového rozsahu by klasickou cestou zabral nejen spoustu času, ale především by zatížil rozpočet. Proto se využívá partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP), což znamená, že investiční riziko si dělí stát a soukromá firma. Ta pak bude moci projekt i provozovat po předem stanovené období.

Bezprostřední dostupnost obou terminálů

Nová stanice bude mít dvě koleje s oboustranným nástupištěm. Díky tomu se ti, kdo přilétají i odlétají, dostanou snadno k Terminálu 1 i 2. Letiště tak bude daleko lépe dostupné například také pro obyvatele Kladna nebo Ruzyně. Další sesterské úseky kolejí povedou až do modernizovaného uzlu ve Veleslavíně.

Jednoduchost a nadčasový design

Není to jen funkčnost, která je při velkých veřejných stavbách nutná. V tomto projektu se klade důraz na jednoduché a čisté linie, nadčasovost a minimální složitost. Správa železnic řeší celou stavbu v úzké spolupráci s Letištěm Praha, což eliminuje duplicity a pomáhá vyhnout se pozdějším problémům při provozu.

Kdo projekt řídí a s kým spolupracuje

  • Správa železnic – hlavní organizátor a koordinátor
  • Provozovatel letiště – partner pro koordinaci staveb i provozu
  • Vybraný koncesionář – bude zodpovídat za stavbu i údržbu
Stavba podzemního nádraží pod letištěm je nejen symbolem modernizace dopravy, ale také důkazem, že když se spojí síly veřejného a soukromého sektoru, zvládneme to rychleji i ve velkém stylu.

Co ještě spojení změní pro cestující?

  • Sníží se čekání na přípoje mezi městem, letištěm a okolními oblastmi.
  • Usnadní přesun těžkých zavazadel – méně schodů, kratších přesunů po ploše letiště.
  • Zvýší bezpečnost při pohybu díky jasné orientaci v podzemí.
  • Stane se samozřejmým nástupním bodem pro ty, kdo se chtějí přesunout mezi Prahou a regionem bez taxi.

Jako někdo, kdo často jezdí na letiště a ví, jak může cestu prodloužit špatně navazující spoj, na nový systém se opravdu těším. Konečně se vyhneme zdlouhavému přestupování s kufry a zamotaným jízdním řádem. Právě to považuji za největší přínos – výrazné zjednodušení cesty nejen pro návštěvníky Prahy, ale i pro nás, kdo tudy projíždíme často.

Na co nesmíme zapomenout

Připravované železniční spojení mezi Prahou, letištěm a Kladnem má šanci ukázat, jak může vypadat spojení evropské kvality. Snad stavba půjde podle plánu a už za pár let si novou trasu užijeme – ať už s kufrem, notebookem, nebo prostě s úsměvem z pohodlnější cesty.

  • Kdy se začne stavět nové podzemní nádraží na letišti? Zahájení stavby je plánováno na rok 2027, hotovo má být během tří let.
  • Kdo financuje a řídí projekt? Financování zajistí partnerství veřejného a soukromého sektoru, koordinaci má na starosti Správa železnic.
  • Bude nádraží dostupné z obou letištních terminálů? Ano, přímo z obou bude možné sejít na nástupiště a pokračovat na vlak.
  • Kolik bude stát celá stavba? Celkové náklady jsou kolem 6,5 miliardy korun.
Ji už sdíleno 0 čtenáři. Jedním klepnutím nám pomůžete růst. Děkujeme vám.

Doporučené články

Nové rozpočtové rozhodnutí mění směr české dopravy už tento rok

Nové rozpočtové rozhodnutí mění směr české dopravy už tento rok

Jaká budoucnost čeká rozpočet na dopravu a dostavbu dálnic? Článek přináší přehled aktuálních debat, klíčová čísla investic a pohled na vliv státní podpory i evropských fondů na českou dopravní infrastrukturu v roce 2025 a dále.

910 10
Výluka metra B mění cestování mezi centrem a Vysočany o víkendech

Výluka metra B mění cestování mezi centrem a Vysočany o víkendech

Tipy a trik
696 9
Cestujte metrem bez stresu: Podívejte se na chystané uzavírky

Cestujte metrem bez stresu: Podívejte se na chystané uzavírky

Domácnost
3118 11
Plánujte dopředu: výluka metra B zasáhne klíčové trasy

Plánujte dopředu: výluka metra B zasáhne klíčové trasy

Tipy a trik
779 11
Nevšední logistická výzva připraví město o zaběhnutý řád

Nevšední logistická výzva připraví město o zaběhnutý řád

Domácnost
969 6
Opavský dopravní Armageddon: Zjistěte, jak se vyhnout zpožděním.

Opavský dopravní Armageddon: Zjistěte, jak se vyhnout zpožděním.

Domácnost
992 11
Jednorázové jízdenky v Praze skokově podraží, jak ušetřit?

Jednorázové jízdenky v Praze skokově podraží, jak ušetřit?

Domácnost
1125 8
Na železničních tratích začíná nová éra: Pendolino dosahuje rychlosti až 200 km/h. Nové trasy. Kdy a kde?

Na železničních tratích začíná nová éra: Pendolino dosahuje rychlosti až 200 km/h. Nové trasy. Kdy a kde?

Rodinný život
3118 2
Přechod ČR na euro: jaké jsou úskalí a co si z tohoto příkladu můžeme vzít?

Přechod ČR na euro: jaké jsou úskalí a co si z tohoto příkladu můžeme vzít?

Finance v rodině
843 2
Levné bydlení je realitou: seznam nejdostupnějšího bydlení v ČR v roce 2025 vás překvapí

Levné bydlení je realitou: seznam nejdostupnějšího bydlení v ČR v roce 2025 vás překvapí

Finance v rodině
715 4
Proč zavřeli nejoblíbenější restauraci v ČR? Ztráta důvěry hostů a nový začátek

Proč zavřeli nejoblíbenější restauraci v ČR? Ztráta důvěry hostů a nový začátek

Domácnost
875 3
Tyto nové změny ve mzdách státních zaměstnanců v roce 2025 ovlivní celou ekonomiku

Tyto nové změny ve mzdách státních zaměstnanců v roce 2025 ovlivní celou ekonomiku

Finance v rodině
1008 8

Komentáře