Systémová reforma startuje: více odborníků ve školách už v příštích letech

Studenti s batohy před moderní budovou univerzity za slunečného dne

Školství se v roce 2025 ocitá na zásadní křižovatce, kde rozhodnutí dneška ovlivní kvalitu vzdělávání celé generace. Nedostatek kvalifikovaných učitelů je už teď znát v mnoha regionech a pomalu se stává celorepublikovým problémem. Právě nové plány a zásadní navýšení investic mají tento stav změnit. Proč je to pro nás důležité? Protože bez dobře připravených učitelů a školních odborníků nebude možné zajistit vzdělání, které naše děti potřebují pro moderní svět.

Nové kroky pro navýšení počtu kvalifikovaných učitelů

Ministerstvo školství připravilo plán, který má za 12 let zvýšit počty studentů pedagogických oborů a posílit ty části škol, kde odborníci nejvíc chybí. Už v roce 2025 začínají první investice v řádech stovek milionů korun, postupně může jít až o 1,5 miliardy korun ročně. Systémová podpora vysokých škol má umožnit dlouhodobé navýšení kapacit a jistotu, že studium bude atraktivní právě pro ty, kdo uvažují nad profesí pedagoga.

Konkrétní cíle růstu: tabulka s daty

OborCílový růst studentů
Učitelé pro 2. stupeň ZŠ a SŠ+20 %
Speciální pedagogika+20 %
Psychologie+50 %

Už v roce 2025 se navýší počet studentů oborů "učitel pro 2. stupeň základních a středních škol" z 1280 o dalších 6400 osob. Posílí se také studium speciální pedagogiky a prudký růst čeká i psykology.

Fokus na školní psychology a speciální pedagogy

Potřeba školních psychologů a speciálních pedagogů rychle roste. Nově je stát začne svým rozpočtem podporovat v každé škole, která má více než 180 žáků. To vytváří velký tlak i na vyšší přijímací limity na vysokých školách pro tyto specializace. Od roku 2025 tak přichází také nová pravidla pro jejich práci, což je krok k profesionalizaci a větším možnostem podpory dětí i učitelů přímo během výuky.

V roce 2025 dosáhla podíl nekvalifikovaných učitelů na základních školách 10 %, což může znamenat až 20 000 učitelů bez odpovídající odbornosti do deseti let.
Rodiče dětí se speciálními potřebami brzy zažijí méně nejistoty
Rodiče dětí se speciálními potřebami brzy zažijí méně nejistoty Doporučeno pro vás
Sny o vlastním domově mizí, trh s byty překračuje nové cenové hranice
Sny o vlastním domově mizí, trh s byty překračuje nové cenové hranice Doporučeno pro vás

Proč někde růst a jinde stabilita?

Zatímco v některých regionech a oborech je extrémní nedostatek učitelů, u těch, kteří působí v mateřských nebo na prvním stupni základních škol, je cílem hlavně udržet stabilní stav. Za poslední roky totiž snižující se porodnost vede k poklesu počtu dětí, a proto není třeba dramaticky navyšovat nové studenty – spíš zajistit kvalitu a motivaci současných pedagogů.

Významná finanční injekce: přehled investic

RokRozpočet na navýšení studentů
2026250 milionů Kč
Ročně poté1,5 miliardy Kč
Celkem do 203716,2 miliardy Kč

Školy už letos získaly navíc stovky milionů korun z dotačních programů. Ministerstvo však plánuje daleko širší systémovou podporu, o které bude rozhodovat vláda a další instituce při schvalování rozpočtu na další roky. Zásadní je, aby prostředky opravdu putovaly tam, kde je kritický nedostatek kvalifikovaných pracovníků – a to platí hlavně pro regiony s dlouhodobě horšími výsledky ve vzdělávání.

Regiony, kde kvalifikovaní učitelé nejvíc chybí

Podle údajů školní inspekce jsou právě v Ústeckém, Karlovarském a Moravskoslezském kraji nejhorší výsledky žáků. Hlavní příčinou je nedostatek kvalifikovaných učitelů a odborníků. Nová pravidla počítají s tím, že ti, kteří budou ochotni působit v těchto regionech, dostanou lepší finanční ohodnocení díky indexovanému financování. Klíčovou roli v navyšování kapacit budou mít pedagogické fakulty v Plzni a v Ústí nad Labem, protože zde vzdělávání přímo reaguje na potřeby daných regionů.

Co nás čeká v příštích letech

Očekává se, že systémová podpora a nové rozpočty umožní vysokým školám připravit více kvalifikovaných pracovníků a zároveň řešit regionální rozdíly. Celý koncept už zamířil do připomínkového řízení a čeká na projednání ve vládě. Jedná se o dlouhodobou strategii, s jejímž výsledkem se potkáme postupně během následujících dvanácti let.

Tak trochu osobně: když jsem mluvil s kolegy z regionů a škol, kde panuje akutní nedostatek pedagogů, většina z nich vnímá tyto změny jako šanci konečně něco zlepšit – nejen mzdy, ale hlavně profesní přípravu a motivaci dalších generací učitelů. Upřímně věřím, že dlouhý investiční plán a podpora studentů pedagogických oborů skutečně přinese kvalitnější vzdělávání a lepší atmosféru ve školách.

Jedním z hlavních vzkazů dnešního dění je, že dlouhodobé investice a systémové změny mají potenciál naplnit naše školy kvalifikovanými učiteli, psychologickým a speciálním poradenským personálem – a tím skutečně ovlivnit budoucnost vzdělání. Financování, podpora pedagogických oborů i inovativní přístupy tvoří páteř proměny, která právě startuje.

  • Kolik učitelů v současnosti nemá potřebnou kvalifikaci?Podle dat z roku 2025 je na základních školách přibližně 10 % nekvalifikovaných učitelů. Bez zásahů by jich do deseti let mohlo být až 20 tisíc.
  • Jaká bude motivace pro učitele pracující v méně atraktivních regionech?Díky indexovanému financování bude jejich práce lépe placená, což by mělo zvýšit zájem vyučovat právě tam.
  • Proč se nenavyšuje počet studentů u učitelů pro MŠ a první stupeň ZŠ?Kvůli klesajícímu počtu dětí se zaměřuje hlavně na udržení aktuálních kapacit, ne na jejich růst.
  • Jaké profese jsou nově více podporovány?Hlavní důraz je kladen na školní psychology a speciální pedagogy, jejichž počet má narůst až o 50 %.
  • Jaké prostředky mohou školy získat v rámci tohoto plánu?Celkem může jít do roku 2037 až o 16,2 miliardy korun na systematickou podporu přípravy nových pedagogů a souvisejících profesí.
Ji už sdíleno 0 čtenáři. Jedním klepnutím nám pomůžete růst. Děkujeme vám.

Komentáře